fyran!

Idag var hela fyran samlad i ca 20 minuter. Sen lade telefonen av. Åååh, vad jag saknar er!!!

Har precis kommit hem från grannarnas fest. Himla trevliga och fett med folk. En kille sa att jag inte bryter så mycket på svenska när jag pratar. Jag blev lite glad inombords. Tjejen som bor down stairs sa att jag kan komma förbi när jag vill, fett nice om man vill komma ifrån huset lite grann;) Nikotinet, tobaken, och ölen flödade. Eller var det tobak? Kanske knark? De förstörde cigaretterna, blandade tobaken med något annat, rullade ihop i en annan pappersbit. Ögonen var röda. Hmmm... Undrar om det finns en odling här någonstans? Kanske ska passa på att bli rik...

Sista oktober

Igår åt jag och A tacos, drack rosé och såg på film. Vi skulle ha sett The Omen, men det blev till slut Sixth Sense. The Omen på franska var inte helt okej, fattade nada. Eller rien kanske jag ska säga. Måste säga att min franska blivit bättre, grattis till mig;)
Mor, du ville se bilder, jag knäppte några igår. Glasögonen på sne (inte pga vinet) och håret åt helvete (ursäkta) men jag bjuder på det;)    


                    

Har blivit nerbjuden till grannarna. Ska nog gå ner dit ikväll. Får baka en kaka och ta med, hatar att komma tomhänt. De får även se kakan som ett tack för hjälpen. Igår skulle jag till S (vilket var mycket trevligt. Är bästa vän med barnet i familjen) jag var sen, lite stressad och backar med bilen. Jag glömmer lägga i handbromsen när jag senare ska köra framåt. Detta resulterar i att bilen rullar bakåt och jag fastnar i ett hål. Vad är oddsen? Jag försöker komma loss. Gasa. Lägga lite grenar vid hjulen så de ska få grepp, men inget funkar. Jag ringer till några vänner till familjen, men telefonen funkar inte. Jag går till dem, de är inte hemma. Jag kommer hem och som tur är kommer grannarna samtidigt. Han hjälper mig och sen begav jag mig iväg. Jag lyckas med allt. Hur är det möjligt?                                                       


                               


Sår

På benen efter att mördarhunden rivit mig. Det var inte för att jag var elak, nej, han blir bara ivrig när kopplet kommer fram. Lite för ivrig för min smak kanske

När jag var ute på promenixen med doggen så såg jag tusenskönor. Muterade sådana. De var cirkus 70 cm höga, nja 25 kanske.


När jag kom hem ställde jag mig vid spisen i sann husmorsanda och gräddade amerikanska pannkakor. Första gången och de var gudomligt goda! På med lite honung och jag befann mig i himmelriket. Jag kommer definitivt utsätta mig själv för denna guds gåva X antal gånger i mitt liv. Mina nära och kära också. Grymt gott!
Notera "spöket", can you see it or am I synsk?

Gråter

Fick idag världens finaste brev, från världens finaste Elin, världens bästa vän. Det var verkligen vad jag behövde Tack!


Det är ett under

om jag är frisk imorgon. Badade i havet idag. Den 28 oktober 2009 badade Anna Karlsson i havet. Träskalle.

CB, who?

Idag har jag solat. Varmt och gott, runt 25 grader skulle jag tro.

Imorgon kommer T hit, kanske A, kanske S.

I helgen ska jag och A se på skräckisar eftersom det är halloween. Halloween är överskattat, man ska "hedra de döda" eller något, men barn går runt och tigger godis. Vart gick det snett?

CB, jag är putt på dig. Den här gången har jag iaf en redig anledning;)

Måste bara säga att jag FULLKOMLIGT ÄLSKAR filmen White Oleander. Åååh, har sett den varje dag. Typ. Så grymt bra!


Anna och Elin

Har kommit fram till det bästa uttrycket ever: fett lätt! Det är copyright på uttrycket, glöm inte det;) Säg det med vår tillåtelse:P

Skoja bara, fett lätt töntig jag lät;)

Måndag, härliga måndag

Eller?
Nja, den ena dagen är den andra lik här nere. Har precis tryckt i mig en tonfisksallad (skitagod) och kommit fram till att hundmat luktar obeskrivligt äckligt samt att hundar äter väldigt mycket. Om jag skaffar hund ska jag köpa den minsta på marknaden. Ja, jag är snål.

Har en fundering. Håller den för mig själv dock. Inget allvarligt, oroa er inte. Visst är jag mystisk?;)


Just det

Till er där ute som inte vet vad tjuvlyssnat.se är för något-hur överlever ni?
Idag hittade jag denna som fick mig att skratta. Länge. Mycket.

Ekologisk surgurka?

Vasaplan, Umeå

Två kvinnliga alkisar ~40 sitter och pratar om sex.
Kvinna 1: Min man vill ju inte ha sex!
Kvinna 2: Vad gör du då?
Kvinna 1: Jag använder en gurka istället och nästa dag får han den på sin macka, lite fitta ska han ju ha!
Kvinna 2 och folk omkring börjar gapskratta.


Höst

Nyss kommit hem från en liten promenad. Det är redan mörkt, det är redan höst och det är redan ganska kallt. Igår pratade jag med mor och syster. Har inte pratat gotländska på 2 månader, lät förjävligt.

Vek all tvätt idag. Mycket jobbigt. 3 maskiner tvätt resulterar i mycket att vika.

Bara jag och hunden i huset fram till den 2a november. Tyst och lugnt. Funderar på att låna Rs Harry Potter böcker och läsa dem. Borde väl göra underverk för språket?

Vill gå ut och festa. Kanske blir nästa helg. Jag hoppas, vill träffa folk.

Vilket spretigt inlägg. Känner inte för att skriva.

Godnatt Sverige


Mys

Regnet öser ner. Jag sitter vid brasan och värmer mina fötter. Lyssnar på Christopher Mae. I eftermiddag blir det MrBean. Tänker alltid på Tomtisen när jag ser MrBean. Glad att jag har vänner här nere. Glad att jag har mamma. Sugen på varm choklad. Ja, jag ska nu ta och göra mig en kopp varm choklad.

Eeeh, quoi?

Undrar hur många gånger jag sagt så.

Fick brev från mormor idag, ska svara nästa vecka. Gillar att få brev, grymt underskattat, grymt personligt, grymt mysigt och grymt gammeldags.

Thåström, Ekdahl, Jackson är det jag lyssnar på nu. När vi ändå är inne på snack om gammeldags hoppas jag på skivor (ja, icke nedladdad musik) med dessa i julklapp. Får väl se vad tomten kommer med.

Imorgon ska jag träffa A. Imorgon kommer T och C förbi för att säga hej (japp, C har lämnat England för 3 dagar och kommit hit för att hälsa på T). Imorgon kanske det blir fest hos T. Imorgon ska jag sova. Länge.


Vuxenpoäng?

Börjar gilla fisk
Saknar söndagarnas kött och potatis
Gillar spenat
Dricker X antal koppar kaffe om dagen (blir skrämd när andedräkten är som Lisbets i 2an)
Har inget emot att tvätta och duka bordet

Nästa gång F eller P jobbar ska de köpa Converse till mig, riktigt billigt där borta. Typ 24 dollar och jag som behöver nya. Kan inte bli bättre!

Hittat mitt och lillens favoritgodis i maxipack. Inte illa! Jag kommer ha en väska full med godis, kakor, vin, marmelader etc etc när jag åker hem. Snacka om att ta med sig Frankrike hem till lilla Lojsta.


Torsdag kväll

En kopp te
En dator
Nya planer
Brasa
Glädje

Brasa

Ja, vi eldar här i huset. RIktigt riktigt kallt inne. De vet ju inte vad golvvärme är för något här nere:P Kallt kakelgolv.Brrrrr....

Ska tydligen jobba på lördag så shoppingen måste flyttas. Typiskt. Hoppas på fredag istället. Lillkillen ska på födelsedagskalas. På Donken! Jag vill ha hamburgare!;) Men jag får nöja mig med pizza ikväll, inte helt fel det heller.


Update. Igen

Snacka om bra uppdatering här på bloggen, något fler borde ta efter;)

Fy, ska aldrig mer skära kiwi. Har inte haft problem med fingrarna sen jag kom hit. Fram till igår då jag skalade och skar kiwi till barnen. Har typ små självsprickor på fingrarna, men det överlever jag alltid. Är ju en KSare;)

Katten sitter fortfarande i fönstret och hunden sitter fortfarande och vaktar vid fönstret. Måste göra något åt det. Nu.


Baka baka liten kaka

Kakan är i ugnen, hoppas den blir god:)

De har fått en katt. En svart katt som suttit ute i en lada ett tag smög idag ner till mig när jag hängde tvätt. Helt plötsligt hoppar hunden fram, katten försvinner och jag går in för att sätta mig här vid datorn. Jag kollar mot toaletten för att se om fönstret är öppet eller ej. Vad ser jag? Jo, katten sitter i toalettfönstret och kurar (tur att de har nät annars skulle katten springa runt här inne) medan hunden sitter nedanför och vaktar (?) eller något. Hur länge ska detta pågå? Just nu har det gått 5 minuter. Vet ej om det är hunden eller katten som morrar. Ojojoj, var ska detta sluta?

Kusin Vitamin

Igår pratade jag med kusin E (grabben), A och E. Gillar mina kusiner. Ska hitta på något med alla när jag kommer hem. 

Tror jag lider av b-vitaminbrist. På riktigt. Läste om alla symptom och många (skrämmande många) stämmer in på mig. Ska ta och köpa b-vitaminer någon gång.

I veckan ska jag träffa S och på lördag blir det shopping med A. Behöver köpa nya converse innan jag åker hem, annars kommer mamma få psykbryt. Hon tyckte de var skitiga innan jag åkte ner....

Nu när barnen är i skolan blir det promenad, film (djungelboken på franska) och cappuccino med mera.

Måste dock tillägga att säkerhetsavstånd vid bilkörning inte existerar här nere. Om man inte förgiftas av avgaserna från bilen framför anser fransmännen att man ligger för långt bort. Kommer köra som en fransman i Sverige. Inte bra, inte bra:P

Tack och hej
leverpastej


Jag

har inte pratat svenska på himla länge och ordet äta låter fult hur jag än säger, får nog slå en pling till någon snart

har lärt mig att vitt inte ska bäras. Fruktfläckar, färgfläckar och fläckar av alla de slag syns för tydligt på vitt

läser en bok på franska av Roald Dahl. Det stavas Leif, inte Lief..fransmän...

ser annorlunda ut. Mer vuxen - är det glasögonen som gör det?

har lärt mig att granska toasitsen innan jag sätter mig

kommer behöva städa hela dagen imorgon

älskar webtv

räknar ner

trivs




Lagat

Internet Är Återigen brukabart pÅ min dator. Detta innebÄr ÅÄÖ!!!


Pajat

Internet alltsa. Det innebar att jag inte har nagra prickar pa tangentbordet vilket innebar att texten ser stord ut. haha, sa fult!

Det ar bara P som kan hjalpa mig och jag hoppas det loser sig innan han kommer hem pa tisdag. Jag hoppas.

Detta ar de sista dagarna jag ar ensam med barnen denna manad eftersom de aker ivag pa semester om 1 1/2 vecka. Jag kommer se film. Mycket film. Och ata min goda fruktsallad med allt vad det innebar. Gott gott gott.

Helt matt i kroppen. Vill inte bli sjuk. Ska halla mig frisk. Jag maste saga att jag alskar mitt immunforsvar. Har varit nara att bli sjuk nagra ganger, men attans bananer vilken tur att jag har ett fungerande i-forsvar. Kanske beror pa all frukt jag ater, men det hor inte hit. Prisa mitt i-forsvar. Prisa!

Fredag

Ensam hemma. Tänkte faktiskt lägga upp lite bilder.

Bild 1:
Min hemmagjorda cappuccino med kanel på toppen


Bild 2:
Min hemmagjorda Ravioli (not)

Bild 3:
Min hemmagjorda fruktsallad toppad med mörk choklad, russin, honung och nötter


Nu är det filmdags.
Godnatt Sverige

Åska? Hell yeah!

Woho, i nättras åskade det! Jag har aldrig sett något liknande. Trots att fönsterluckorna var stängda såg jag hur det i 10 sekunder blixtrade konstant. Det var inte mörkt en sekund. Helt otroligt!

Idag skiner solen än en gång.

Breven har kommit fram.

Jag är ensam hemma för tillfället.

Ska nog göra en cappuccino, sätta mig framför tvn och se en film och i eftermiddag ta en liten promenad.

Idag är det en slappardag för mig.

Skönt.

Oktober 8

Igår upptäckte jag:
Att svarta kritor, läppglans, energiska barn plus en Karlsson i ett vitt linne inte är den bästa kombinationen.
Barn kan vara himla mysiga.
Barn kan vara monster.

Idag har jag:
Lunchat med Sandra. Vi slog på stort med fördiga pizzor, kakor (fasen vad goda de var) vinduvor och film.
Cyklat med N.
Chillat.

Just nu:
Chillar jag framför datorn med en kopp te.
Spelas lugn musik, doftljus är tända och rökelse är tänt.

Imorgon är jag:
Än en gång ledig.
Ensam på kvällen, resten ska på fest. Då blir det film och mat framför tvn för min del. Skönt värre.
Pepp inför långpromenad i solen.

N..

..yss var jag på promenad med hela familjen

..u ska jag snart utsätta barnen för min matlagning (konserverad ravioli)

..yss pratade jag i telefon med en blivande au pairs mamma (ännu en vän!)

..u är det bara 2 månader och 1 vecka kvar tills jag kommer hem (vadå, jag räknar inte ner)

..yss var jag på toa (och gissa vem som behöver gå igen) 

Drömde

om 94an. Haha, så jäkla roligt! Orkar inte berätta allt så jag tar upp några stödord från drömmen:
-jag dissade
-94an bönade och bad
-jag dissade
-94an fjäskade
-jag var anti
Det är ungefär vad jag kommer ihåg.

Promenerade lite idag, rekommenderar inte att promenera i espadrillos-blåsa under foten är inte okej. Går som en halvdöd känguru...

Träffa T ikväll. Vet inte vad vi hittar på, film antar jag.

Det är kallt här. Inne alltså, ute är det 25 grader och solsken, men inne...BRRR!! En vinter i Sverige utan golvvärme kan man jämföra "värmen" här nere med.

Har upptäckt små blåmärken på armarna. Konstiga ställen dessutom. På insidan av min "biceps" tex. Det händer ju himla ofta liksom...

Idag var jag på posten. Jag är lite chockad över att jag inte drog ut på det längre än en dag. Duktigt Anna.


Ge mig

ordet lagom på franska
                                       bregott (smöret här nere är nästintill obredbart)
      en torktumlare
                             lösgodis (CRAVINGS)
                                              filmkväll med E, onyttigheter till tusen och skvaller
ursäkta mor min...snus (få ingen hjärtattack, men ja-det händer och ja-jag vill ha)
                                                                 

Tänk om...

...det låg en tidning och en påse lösgodis på en nybäddad säng i ett nystädat rum med tänd adventsljustake i mitten av december. Jag känner en tjej som skulle bli mycket glad. Kanske så glad att denna tjej delade med sig av godiset. Jag drömmer vidare...


Kära Sverige

Jag har lärt mig uppskatta vissa saker som man i vanliga fall tar för givet såsom:
-hållare för duschgrejen (armen somnar VARJE gång)
-16-åriga småsyskon (tro det eller ej, men de kissar inte på golvet, skriker inte så trumhinnorna spräcks och de spolar efter sig)
-gt (ingen dagstidning här nere, hur klarar jag mig?)
-skorpionfria hem (vad mer behöver jag säga?)
-golvvärme (ge mig mina pisstassar! fasar inför "vintern" här nere, kommer bli kallt!)
-perkulatorbryggare (saknar vår skitiga termos som alltid är fylld med härligt ångande nybryggt svensk kaffe)
-mottagning (jag kommer aldrig mera klaga över taskig mottagning i Lojsta)
-kobilen (en bättre bil finns bara inte, den har iaf radio vilket inte "min" volvo här nere har...ännu..)
-svensktalande vänner (just nu skulle jag vilja träffa fyran för att berätta och lätta mitt hjärta)
-släkten (ge mig farmors drömmar, mormors bullar, alla sköna kommentarer som levereras på släktkalasen)
-elin (du kommer få en trevlig överraskning i veckan)
-familjen (behöver jag säga varför)

Oj, det blev seriöst det där så jag fortsätter med vad vi borde införskaffa hemma:
-induktionshäll (vattnet kokar upp himla fort, älskar denna uppfinning!)
-senseo (jag vet att jag nyss prisade perkulatorn, men att trycka på en knapp och vips har man en kopp kaffe är det trots allt svårt att slå)

Vad kommer jag då börja med hemma i Sverige? Jo, jag kommer:
-äta rostad baguette med jordgubbsmarmelad eller blåbärsmarmelad (hur gott som helst)
-alltid plocka av bordet (jag känner på mig att mamma ler inombords)
-börja med att sluta titta på tv (hehe, fyndigt.. Kommer bara se Kalle Anka, varför se Desperate Housewifes, hänger ju inte med i svängarna i vilket fall)

Det jag kommer sakna med Frankrike:
-ett glas vin om dagen (okej, låter galet men jag börjar digga rödvin. Ett glas rött till kvällsmaten är inte helt fel)(dricker inte varje dag, bara när pappan är hemma typ)
-vädret

Godnatt Sverige


Igår

Igår dödade jag min första skorpion. Grattis Anna, du är numera en riktig fransman.

Picknick

Idag var jag och barnen på picknick i Evenos, en gammal stad typ:P




Vädret var fint, utsikten fin och barnen var helmysiga:)

Funderar på att dra hem till S imorgonkväll eftersom jag är ledig.. Får väl se. På måndag ska jag träffa T och det är allt jag har inplanerat än så länge.

Godnatt Sverige

Lider

Har extrem magvärk. Fy faan, jag som behöver sova inatt...Typiskt..

Har planerat helgen med barnen. Vi ska på picknick till Evenos. De ser fram mot denna lilla tripp vilket är kul!

Är ensam med barnen och nu ska jag försöka få dem i säng.

Godnatt

RSS 2.0