mitt i natten

kom precis hem från bion. Alice au pays de merveilles, alice i underlandet-kalla det vad ni vill. 3D var något helt nytt och ganska coolt. Lite jobbigt för ögonen i början och jag visste inte om jag skulle ha mina vanliga glasögon under eller ej. Det slutade dock med att de for av.

Åskade och haglade idag som bara den. Inget strömavbrott dock, vilket var bra annars skulle jag inte ha fått mitt kära kaffe:P

Nu ska jag väl ta och sova, klockan är ju snart ett....

Vilken soppa!

Sovmorgon, städat barnens rum, joggat, solat, hoppat studsmatta med barnen, tvättat, gjort en soppa à la gräs vatten lera etc etc, insett att jag fått lite färg, lekt middag med temat bajs (bordet dekorerades med lera som var äckligt likt bajs) och lekt med barbie dockor.

Imorgon blir det bio (alice i underlandet 3D), träff med jenny, solning om vädret tillåter och sovmorgon.

Inte helt fel att vara aupair alltså.

Snutteduken

Lillkillen här i huset har en snutteduk. Denna snutteduk är som äckligast när den är ren och torr. Han brukar spotta i duken för att den ska bli fuktig och lukta som den ska. Jag höll på att garva ihjäl mig. Hur gulligt som helst, men nu kommer jag vara ännu noggrannare med att inte ha duken i närheten av ansiktet.

Har hoppat studsmatta med barnen i en timme typ, sen tog vi en timmes promenad i solen. Hur skönt som helst och ikväll kommer de sova gott.




Innan läggdags klädde sig den minsta ut sig, sprang runt med ett lasersvärd i ett becksvart hus och skrämde upp de andra. Hur kul som helst!



Har firat in våren

med hjälp av utklädda barn, eld+fågelskrämma, kakor....Det var det. Frankrikes motsvarighet till valborg. De satte eld på en docka/uppstoppad människa/fågelskrämma och sedan var det fika i skolan och sedan bar det av hemåt. Ganska mysigt faktiskt. Båda föräldrarna är iväg så lotten föll på mig att hänga med barnen runt elden. Eller tja, de hängde väl mest med sig själva, jag bara njöt av solen:P

Barnvänligt? Vad har detta med vårens ankomst att göra? Är det obegripligt eller är det bara jag som är dum?


Snart ska jag inleda fasen skicka ungarna i säng och få dem att stanna där och vänta på att de somnar utan att prata fram till klockan 24.00. Okej, det har aldrig hänt, men ni förstår grejen.

Några news? Nej, tror inte det.

25 mars

Sovmorgon imorse (tack)
Kunde inte somna i nättras, halsen kliade och jag kunde bara inte somna. Nåja, jag vaknade och huvudet mådde inte bra. Lite bakis känsla typ, så jag ställde in träffen med Jenny och ännu en tysk aupair. Behöver vila upp mig inför helgen då jag är ensam med barnen. Vill inte bli sjuk så idag blir det filmtittande skulle jag tro.

Nej, nu ska jag inte klaga. Det kunde ha varit värre.
Elin, en månad kvar:)

20 grader varmt

Riktigt varmt och gott idag!
Drog till Toulon med Jenny och Anja, en ny aupair (även denna är tysk). Lunchen var så fransk den kunde bli. Baguette med ost och kakor till efterätt. Sedan promenerade vi runt lite, jag köpte en hudkräm. Ett fransktmärke jag aldrig hört talas om. Undrar hur mitt ansikte ser ut imorgon...
Sedan blev det kaffe och muffins vid hamnen på ett fik. Åt choklad muffin med kola sås inuti samt små bitar mörk choklad och icke att förglömma: grädde och en espresso.


När jag kom hem drog jag på mig joggingkläderna och drog ut på en snabbis på 20 minuter. Skita skönt!

Har insett att jag senast pratade svenska i januari någon gång. Med Elin eller Sara, kommer inte ihåg. Undrar hur jag pratar nu.... Hmm...


Jogging

Joggingen är avklarad.
Svettigt? Ja, eftersom det var 20 grader varmt.
Ansträngande? Nej, eftersom det var andra gången hon joggade.

Och, dum som jag är, glömde jag mina joggingskor. "Jag ställer dem vid dörren så kommer jag definitivt ihåg dem" tänkte jag när jag packade väskan. Men, det sket sig. Jag glömde dem hemma. Men, med tanke på takten vi joggade i gjorde det inte så mycket. Det var praktiskt taget som en promenad:P

Sovmorgon imorgon. Städning imorgon. Kanske jogging imorgon. Förhoppningsvis solning imorgon.

Go'natt

Njutaaa

av vädret här nere. Är riktigt varmt så Jenny och jag ska ge oss ut på en joggingrunda. Undrar hur det kommer gå, antagligen inga problem för min del, men hon har bara joggat en gång innan så det lär väl gå långsamt. Whatever, det ska bli skönt att röra på mig:)

Till min kära vän som blivit utsatt för den där oxen:
                         
Sometimes we all have bad days
When everything feels far away
If you ever let me I do my best to bring you up again





Marseille

Än en gång Marseille. Shopping. H&M. Hittade örhängen, 2 vita linnen och en sport-bh. Inget jag lika gärna kunde ha köpt hemma:P

Ett fyllo kom fram till oss och pratade franska.
Jenny sa på engelska: " We don't speak french"
Fyllot svarade. På engelska:"Okey, we can speak english. I'm drunk, do you have a cigarette for me?"
Nej, tyvärr svarade vi sedan ursäktade vi oss då vi skulle med tåget hem igen. Snacka om härlig öppningsreplik: Hej, jag är full. Haru en cigg?
Hallå hejdå liksom!

Var varmt idag. Riktigt varmt menar jag nu. Gick utan jacka. På en termometer (som jag inte litar på och inte min familj här nere heller för den delen) visade 26 grader. Det var snarare runt 17 skulle jag tro, men jag ska banne mig bada i havet snart. Innan jag drar hem ska jag bada om det så är det sista jag gör!

Förresten, Salem al Fakir är inte så pjåkig.


2 timmars sol

måste ha gett mig liiiiite färg. Sjukt varmt när man sitter på terrassen:) Tyvärr ska det komma regn i helgen, hoppas meteorologerna har fel! Om det är såhär varmt i mars, hur varmt blir det då inte i april?;) UNDERBART!

Redan den 19e

Fasiken vad tiden rullar på! Om ynka 7 veckor får jag återse mitt svenska kaffe (som är lite för svagt för min smak, men det duger), snuset, köttbullarna och kanelbullarna. Det är ju snart. Mindre än 2 månader. Jäklar!

Solen skiner även idag. Imorgon ska minitemperaturen vara 10 grader och maxtemp. 17. Perfekt när vi ska shoppa loss i Marseille:)

Den här veckan har varit otroligt händelselös, har träffat Jenny en dag men that's it. Så det ska bli riktigt skönt att komma ut och göra något i helgen.

Happ, idag blir det väl ännu en dag i solen med en bok i näven.

Onsdag

En onsdag har passerat. En onsdag hemma med barnen. Soligt som tur var så de lekte ute. Har ingen mer havregrynsgröt så jag fick leva på baguetter och kaffe till frukost. Åkte med storgrabben till bibblan, badade ungarna och sedan var dagen passerad.

Imorgon är det torsdag (nehej) och snart är det helg (wohoo) vilket troligen kommer innebära shopping i Marseille (tjohoo)

Såg filmen Precious igår kväll, grymt hemsk men grymt bra! Den måste ses av ALLA!!!!

Insett att Billy Talent, Charlie Winston, Phantom Planet och diverse franska artister inte är helt fel asså. Spotify är just nu min bästa vän, vad skulle jag göra utan dig?:P

Well well, jag snackar en massa goja så nu säger jag tack för mig.

Ajöken


Just nu

pratar jag franska med en japanska som jobbar här nere... Ganska otippat....

Soligt

En tjej från Lettland som heter Santa (det har skämtats en massa om det namnet) ska kanske jobba här efter mig. Haft lite mailkontakt med henne och hon verkar på. Skönt att familjen hittat en ersättare.

Har joggat och sedan suttit i solen. I shorts och sporttopp.

Har dammsugit hela huset.

Har sökt till högskolor. Logopedi i linkan som första och i gbg som andra. På 3e plats kom faktiskt arkeologi. Vi får väl se var jag hamnar till hösten.

Insett att Elin kommer hit om 6 veckor (ja, jag räknar ner)

I helgen ska det nog shoppas i Marseille. De har tydligen 3 H&M butiker. Har endel basgrejer som måste inhandlas. Hälften av det jag har här nere ska kastas innan jag åker hem. Urtvättade mjukisbyxor, äckliga linnen och för stora jeans. Nej tack, det släpar jag inte hem i onödan!

Såg hagel ramla ner från himlen. Otippat? Ja.

Har haft engelska, franska och matte "lektion" med lilltjejen.

Bestämt lunchträff med Jenny imorgon.

Insett att det är konstigt att jag inte längtat hem under hela min tid här nere (okej, i början när det var lite jobbigt, men inte efter det)

Det var min dag.
God kväll


Vår

Igår var jag och Jenny i Arles. Precis, vad fan är det? Gogh föddes där och det var väl ganska mysigt, men kallt. DE HADE SNÖ SOM LÅG PÅ MARKEN!!!! Men även en amfiteater och lite annat smått och gott. På kvällen såg vi en skitskum film "the last house on the left". Se inte den. B!


Vet inte riktigt vad det här var för ett ställe. Det heter iaf. Espace de Van Gogh. Med min översättning:Van Goghs plats. Han har målat av det här stället för typ 100 år sedan. Tror att de har bytt ut blommorna sedan dess dock. Pallar inte lägga upp bilden på amfiteatern, men den var fin. Googla om ni vill:P

Idag var vi i Sanary. Våren har äntligen kommit!! Runt 15 grader så på stranden låg jag i BH och leggings och solade. Inte illa va? Det ska tydligen vara såhär varmt hela veckan:D Gissa vem som är glad!


Jag i Sanary

Efter vårt häng på stranden begav vi oss längre österut. Ca 2 km. Där hittade vi ett ställe med skitablått vatten!

Kom hem, gav mig ut på en joggingtur och sedan åt vi mat. Sovmorgon imorgon:) Hur underbart är inte det och jag antar att det blir lite häng i solen.


Ping pong

Spelat lite pingis med barnen idag. Gud vad jag kommer sakna dem! När de säger saker som att jag är den bästa aupairen de någonsin haft kan jag inte annat än le och bli varm om hjärtat.

Fick ett mail av mamma. Ska byta rum med henne och pappa när jag kommer hem. Fan vad skönt var min första reaktion. Bli av med allt (ursäkta) skit som inte används. Ställa en container utanför dörren så jag bara kan kasta allt skräp jag har och inte behöver. Efter ett tag kom dessa praktiska frågor upp i huvudet. Vad ska jag göra med mina kläder? Garderoben går väl inte att flytta. Det första pappa sa när han lyckats snickra ihop den var "nu går den inte att flytta." Jaha, jag får dela garderob med syrran. Eller varför inte göra en walk-in closet i det lilla rummet mellan "mitt" och lillens rum? Hmm...Skulle inte vara helt fel, eller vad säger du lillen?

Planer för morgondagen=0
Planer för helgen=1
Planer för framtiden=hur många som helst

På måndag ska jag söka till högskolor. Bääärk, orkar inte bli vuxen.

Ingen mer snö

Så, nu får det banne mig inte komma någon mer snö. Det är ju inte så att snön lägger sig på marken och skapar obehag, men det snöade och det stör mig något!

Trist väder idag, trots det gav jag mig ut på en joggingrunda. Jäklar, benen gick som trumpinnar. Ett tag iaf. Benen är helt slut just nu, spännislår here I come? Nej.

Fick ett 6-pack öl som står i kylen av pappan. Han handlade och innan han åkte sa han på skoj: " behöver du något? Öl?" Höhö nej, svarar jag. Sen kommer han hem med ett 6 pack. Inte helt fel alltså:P

Vad var det jag skulle säga? Jo, jag är glad!

Tisdag

Jahaja, så var ännu en dag gången i detta medelhavsland där det förövrigt snöar. Japp, det snöar här och tydligen är det snökaos på Korsika. Det är tydligen inte ovanligt här nere i mars månad, men jag vill slippa kylan!

Idag har jag sett Juno med Jenny och vi planerade för helgen. Funderar på att dra till Nimes som har en massa romerska grejer. Typ amfiteatrar och sånt. Stan var tydligen Galliens viktigaste under det romerska herraväldet (wiki here I come!) Skulle vara kul att se faktiskt. Där finns tydligen det bäst bevarade romerska templet. Jag som älskade, verkligen ÄLSKADE Rom skulle ge en femma för att åka till Nimes i helgen. Hoppas det blir av!


BU!

Haha, jag höll nyss på att garva ihjäl mig. Tjejen i familjen frågade mig varför jag inte satt i mitt rum och läste, när jag senare sitter och pysslar med datorn i sängen frågar hon varför jag inte sätter mig under täcket. Öööh, jag frågade mig själv: vad pysslar hon med?

När jag senare drog bort täcket fick jag svar på min fråga. Hittade en halloween mask som de brukar skrämma upp varandra med. Jag höll på att dö av tyst skratt!!! Skönare ungar får man leta efter!

Medeltid?

Kallt. De varnar för snö en bit härifrån. För att göra det hela värre: vattnet är avstängt 8 timmar idag. Ljuva medeltiden återupplevs i detta nu i denna lilla by i södra Frankrike.

Nåja, jag klagar inte. Har ju fått havregrynsgröt. Snacka om bra start på dagen!


Söndag

Pissväder idag. Drivregn och blåst, men solen tittade fram lite då och då (läs:1 gång varannan timme i 10 sekunder). Trotsade dock skitvädret och gav mig ut på en joggingrunda. På vägen tillbaka hem ångrade jag mig lite. Regnet gjorde inget, det var bara uppfriskande. Blåsten däremot, som även gett sig den på att jävlas ordentligt med mig och ge mig motvind hem i 2 km varav större delen är uppförsbacke, kunde jag ha klarat mig utan.

Jag har inga planer i veckan, inga planer för helgen och inga planer överhuvudtaget. Spontanvecka here I come!

Havregrnsgröten skulle jag ju recensera och jag kan garantera att den smakar precis som hemma. Så jäkla gott med havregrynsgröt. Ska äta det till frukost resten av mitt liv så jag blir stor och stark som pappa.

Unicorn planet, the ferrets och charlie the unicorn är de klipp som visats mest på youtube för min del den här veckan. Har just nu låten put a banana in your ear på huvudet. Inte okej.


Trött? Eeeh jo!

Imorse gick jag och Jenny upp klockan (håll i er) 06.15! EN LÖRDAG!!! Varför? Jo, vi tog tåget till Aix. Grejen var den att vi missade tåget så vi fick vänta 30 minuter...Än så länge har vi fått i oss 2 koppar starkt kaffe.
     Framme i Marseille har vi ungefär 2 timmars väntetid. Vad gör vi? Jo, vi går till första bästa café och köper varsin cappuccino och pain du chocolat för 3 euro. Helt okej tyckte vi.
     Tillbaka på stationen och på tåget inser Jenny och jag att det skulle vara gott med en kaffe. Sagt och gjort, vi småspringer till McDonalds, köper varsin kaffe och springer tillbaka till tåget. Vi hann denna gång.
     Äntligen har vi kommit fram till Aix-en-Provence. Vädret är underbart. Solen skiner och det är lagom varmt. Natalie möter upp oss där och vi beger oss till H&M. Jag köpte ett par jeans shorts med hög midja. Skitsnygga! Köpte även foundation (halva priset=8.5 euro), duschtvål och en foundation svamp. Det var allt skulle jag tro.

                                En av dagens många koppar kaffe


Påtal om shopping. Jag har insett att både fransman och tyskar gillar det där med skärp. En lös skjorta eller en vanlig tröja med ett brett skinnskärp löst utanpå. Har vi det i Sverige också?

Tågresan hem gick fort och utan problem. Vi åt på McDonalds i Marseille och sedan satte vi oss på tåget till St. Cyr. Nu har jag äntligen kommit hem, borstat gaddarna och sängen känns riktigt inbjudande. Det var faktiskt länge sedan jag kände mig såhär trött. Ska bli riktigt skönt att få sova, men först ska jag utsätta mig för lite nätsurfing.

Siv gutt Sverige

5 mars

Solen skiner, jag har sprungit, solat, målat naglarna och fixat med tvätten. Om en timme ska barnen hämtas. Ikväll ska jag träffa Jenny och imorgon tar vi tåget till Aix-en-Provence för att träffa Natalie och shoppa lite. Ska dock inte handla något. Eller kanske något litet. Ska ju ha hem allt om 2 månader...Tur att Elin kan hjälpa mig med bagaget...Eller?;)

Nej, nu ska jag göra en kopp kaffe och gå ut och sätta mig i solen ett tag.


Minst sagt skrämmande!

Oj, inte ofta det kommer 2 inlägg på raken av Karlsson, men jag kom på en skum grej!

Mjölken här nere i Frankrike är ju som den är. Det jag inte visste var att den innehåller fler kalorier än äppeljuice..

Nåja, imorgon ska mina irländska havregryn tillagas för första gången. Spännande spännande...? Nej, inte ett dugg, men den bjuder jag på!

Tjing!

Vädret...

...suger! Det regnar och är blåsigt....

Mor, jag kan garantera att det var fint väder igår på stranden! Här kommer bildbevis!!;)



Okej, inte mycket till bevis, men det duger för en Karlsson som mig!

Strand

Idag lunchades det på stranden. Lite kyligt i blåsten, men fick väl en gnutta mer färg hoppas jag:P

Rättelse: Linnet var från Adidas och havregrynen kom från Irland, inte Indien


Såååft

Idag fick jag en, nej 3 presenter av morsan här nere. Ett par Puma shorts, ett Nike linne och en tröja av okänt märke som är jättesöt, en liten volang på ryggen. Ska lägga upp bild imorgon eller något så ni får se:) Joggingkläder är underskattat!;)
Just det, fick havregryn också. Indiska tydligen. Runda var de också:P SKa bli spännande att se vad det blir för sorts gröt till frukost imorgon;)

Förresten. Nu har jag 2 kontakter till på Skype. Inte lika mobbat minsann!

Klumpeduns

Har suttit i solen ett bra tag. Efter en timme kom jag på att solkräm kanske skulle vara en bra idé. Ni kan numera kalla mig kräftan! Är så sjukt varmt här nere! Hoppas det är lika fint väder imorgon. Solbränna here I come!

Idag är inte min dag har jag upptäckt. Jag har:
-Spillt ut ett stort glas vatten bakom min byrå
-Tappat grejer
-Slått i saker
Och bara varit allmänt klumpig.

Skaffade skype igår så jag lättare kan prata med Jenny. Det är den enda kontakten jag har på skype. Känns patetiskt så det är okej att skratta!:P

Elin, nu är det bara 8 veckor kvar!! Längtar, längtar och längtar ännu mer!!!!

RSS 2.0